Vietnam 2009

Dagbog fra rejsen til Vietnam efterår 2009

Lørdag d. 24. Okt. 2009

Afrejse fra København om eftermiddagen. Flyturen til Ho Chi Minh City var lang idet vi fløj over Frankfurt, Beijing, Nanning og så til HCM. Vi havde endda 8 timers stop i Beijing så vi var godt smadret da vi landede kl 3 om morgenen i HCM.

Mandag d. 26. Okt. 2009

Vi landede jo kl 3 om morgenen og tog til et hotel med det samme for at sove. Vi vågnede om kl 9 igen for at komme ud og se byen lidt. I HCM er der ca 10 mill mennesker og 4 mill scootere, så det giver en vis larm i byen hele tiden. Vi brugte dagen på at finde nogle af de forskellige shoppe områder, Ben Than og Saigon Tax Free. Vi fandt også nogle af de steder vi ville besøge tirsdag. Vi gik tidligt i seng for at få komme lidt efter vores søvn underskud.

Tirsdag d. 27. Okt. 2009

Vi tog først ud for at Jade Kejseren tempel. Hvis man skal væer turist i Saigon kan man hurtigt få det overstået. Der er et par enkelt steder man kan tage hen udover de museer der er fra Vietnam Krigen. Det tog ikke lang tid at kigge på det lille temple, og tog derefter en taxi ud til zoologisk have. her fik både gået en tur en god tur rundt i haven samt besøgt det historiske museum der ligger lige om til. Vi tog et lille smut forbi Thomas så vi kunne aftale hvornår vi skulle mødes i lufthavnen når vi skulle flyve til Hanio senere i aften. Senere på aftenen fløj vi til Hanio og gik sent på aftenen ud og festede lidt.

Onsdag d. 28. Okt. 2009

Dagen i Hanio ville vi bruge på at Onkel Ho's mausoleum og hans bolig under krigen. Mausoleumet var desværre lukket så vi måtte nøjes med at se hans bolig under krigen. Om eftermiddagen fik vi en gåtur rundt i Hanio og kom ned forbi Tempelt på øen med den røde bro.

Torsdag d. 29. Okt. 2009

Turen går til Halong bay. Efter en 3 timers lang køretur kom til skibet som skulle fragte os rudnt i nogle dage. Vi var ca 12 i alt i gruppen og folk var fordelt på en dags og to dags turer. Den første dag sejle vi et stykke ud i bugten og fik mulighed for at komme ud og kigge på en flydende by og vi stoppede også ved en ø, som havde nogle kæmpe grotter. Om aftenen blev der festet lidt på båden.

Fredag d. 30. Okt. 2009

Næste dag sejlede vi videre til øen Cat Ba, hvor vi skulle ud og se en national park og bestige det højeste punkt på øen. Vi skulle derefter ud og besøge abeøen, så efter en lille sejletur kom vi ud til en lille ø, hvor vi fik mulighed for at fodre en masse aber og så bagefter tage en kajaktur over til en anden ø for at bade der et stykke tid. Derefter skulle vi tilbage på øen for at sove på hotel. Om aftenen blev der igen festet nede ved havnen.

Lørdag d. 31. Okt. 2009

Nu skulle vi bare til sejle tilbage til fastlandet forat kører til Hanio. Vi ankom til Hanio ca kl 16 om eftermiddag og gik derefter ud på en af top restautionerne i byen og fik kanon mad. Sidst på aften fik vi planlagt vores videre tur, idet Thomas skulle flyve videre til Bangkok. Så vi besluttede at flyve til Hue næste morgen og tage to endags turer fra et turist bureau og derefter se hvad der skete, idet vi vidste at der kom en stor tyfon fra Filipinerne om ca 2 dage til Vietnam men man var usikker på hvor den ville ramme.

Søndag d. 01. Nov. 2009

Vi lander tidligt i Hue og når lige præcis at komme med på dagen tur, for vi skulle først besøge 3 gravsteder for nogle kejsere, idet Hue var den tidligere regent by ind det blev flyttet til Hanio. Det var en meget spændende dag, hvor vi så Tu Ducs, Dong Khans og Khai Dinhs mausoleum. Derefter tog vi videre ind til byen for at se på Kongebyen og den forbudte by i det centrale Hue. Det er et imponerede bygnings kompleks og vietnameserne og ved at opbygge de gamle bygninger der forsvundet gennem tiden.

Mandag d. 02. Nov. 2009

I dag kan det mærkes at tyfonen rammer Vietnam. Det blæste som en dansk orkan og det til tider væltede ned med regn. Vi skulle ud og se steder hvor der tidligere havde ligget nogle amerikanske baser, se Ho Chi Minh stierne og til sidst Vinh Moc tunnelerne. Ved baserne var der desværre ikke så meget at se idet vejret var så dårligt, men på vejen var vi forbi en lokal stammes landsby, hvor vi tog billederne af beboerne og de tog billeder af os. Sidst på dagen tod vi ud til Vinh Moc tunnelerne som er en beboelse kompleks under jorden. Der var gang helt op til 24 meter under jorden, takket være en meget hårdt ler jord. Her bor ca 600 mennesker under krigen. Om aftenen skulle vi så flyve tilbage til HCM, men selvom vi fik at vide at alle fly fløj så blev det alligevel aflyst da vi tog derud om aftenen. så vi besluttede os for at tage hurtigt til byen, få nye billetter og tage ud og spise og få noget massage. Da vi kom tilbage til byen så gik al strømmen og vi tog derfor ind på et godt hotel og spiste der.

Tirsdag d. 03. Nov. 2009

Vi havde bestilt billetter kl 13:00, da vi regnede med at så var stormen helt sikkert forbi, så vi fløj til HCM og brugte dagen på at shoppe big time, onsdag og torsdag skulle bruges på to endags turer. Vi sluttede aftene af med 2 timers massage.

Onsdag d. 04. Nov. 2009

I dag skulle vi på en længere tur i Mekong deltaet. Det tog ca en tre timer at kører derned i bus og derefter skulle vi sejle i en båd rundt til nogle forskellige øer for at se rundt omkring i deltaet. Det er et fascinerende område hvor folk for en gangs skyld er mere afhængig af deres båd end scooter, da det er begrænset med veje. Vejret var fantastisk den dag og vi set og købt en masse rundt omkring. Da vi kom tilbage om aftenen så tog vi ned til byen for at få syet noget tøj til laura. Vi var ved skædderen i over to timer.

Torsdag d. 05. Nov. 2009

Så er turen ved at nærme sig en afslutning. Vi havde vores sidste udflugt i dag til Cu Chi tunnellerne og til Cao Dai Templet. Vi brugte næste 7 ud af 10 timer i dag i bus, de var en lang tur. templet var ok, men det er lang at køre 4 timer på en vietnameser vej for at komme ud og se det. Derimod var tunnelerne mere spændende. De var gravet ud til de fede hvide mennesker, men var stadig kun 120cm i højden og maks 80 cm i bredden, ialt har der været op til 250 km tunneller. Her fik Jan mulighed for at skyde med en M-16, hvilket var meget sjovt. Tilbage i HCM stod den igen på mere shopping

Fredag d. 06. Nov. 2009

Sidste dag i Vietnam, Vi skulle flyve hjem kl 3 lørdag nat, så vi ville shoppe så meget som muligt og hente det sidst af Lauras tøj. PÅ turen hjem skulle vi heldigvis kun være i de forskellige lufthavnen maks 2,5 time så det var lidt bedre at flyve hjem