Grønland 2005

Dagbog fra rejsen til Grønland sommer 2005

Lørdag d. 6. Aug. 2005

Vi ankom til Kangerlussuaq lufthavn kl. 9.55. Desværre havde vi ikke fået vinduesplads i flyet. I lufthavnen, som ikke var meget mere end et træhus og en landingsbane, fandt vi det lille kælderrum, hvor vores bagage kom ind. Ved Touristinformationenfik vi at vide, at en transfer fra lufthavnen til den lille by, hvor ruten startede (Kelly Ville) kostede 500kr, så vi besluttede at gå det første stykke selv. Før vi begav os ud på ruten afleverede vi en turmelding til det lokale politi. Turen til Kelle Ville var på omkring 17 km, og gik langs fjorden, på en bred asfalt vej. Kelly Ville ER en lille by, med kun 8 indbyggere, her fik vi noget vand i vores vanddunke, og så startede den første del af vores ferie, en 10 dages tur fra Kangerlussuaq til Sisimiut. Der var ikke meget sti, men primært buske, og var godt trætte da vi kom frem til det planlagte overnatningssted (den første ferskvandssø på ruten), så vi gik direkte i soveposerne uden mad.

Søndag d. 7. Aug. 2005

Vi kom afsted omkring kl. 9.00 og det gik roligt der ud af. Nattesøvn havde vi ikke fået meget af, da det er lyst hele natten på denne årstid. Så når man vågner om morgenen ved fem tiden er det svært at overbevise sin krop om at den skal falde i søvn igen. Lørdag afteb, da vi gik i seng, blæste det meget, men her til morgen, er det helt stille. Omkring frokosttid nåede vi til teltpladsen, som ligger på skellet mellem de to kort (Kangerlussuaq og Pingu), og her holdt vi et langt frokosthvil, efter at have måttet vade over noget sump mellem to søer. En kølig oplevelse, som krævede sandaler, bare ben og vandrestave. Vi må have været et sjovt syn, hvis nogen så os. Jeg iført sandaler, g-streng og bh, og Jan med sandaler og boksershorts op mellem balderne. Efter frokosthvilet, gik vi det sidste stykke til en lille jagthytte ved en østlige ende af søen Amitsorsuaq. Her brugte vi aftenen på at slappe af i solen, pleje Jans ømme skuldre, spise,og vaske os lidt.

Mandag d. 8. Aug. 2005

Lauras fødselsdag!!! Vi vågnede ved at en lille fugl havde forvildet sig ind af den lille dør i hytten, og forsøgte at komme ud af det lukkede vindue. Jan måtte stå ud af posen, og som en sand gentleman guide den ud af døren igen. Turen i dag gik langs søen Amitsorsuaq. En strækning uden de helt store stigningerm da men stort set følger samme højdekurve hele vejen. Vi skulle dog forcere to steder bed blokmark, men det gik forholdsvist let. Der skulle på dette stykke være store chancer for at se moskusokser og rener, men alt vi så var hovspor, skeletter og massevis af gevirer. Ved det nedlagte kanocenter, hvor vi skulle overnatte, hvade vi lidt problemer med vores brænder (en MSR Dragonfly), men det viste sig at den bare skulle varme op lidt længere tid, og det lykkede os at lave mad og komme i seng. Mætte og trætte:-)

Tirdag d. 9. Aug. 2005

Vi kom først sent afsted fra kanocenteret, da vi nød at ligge på de bløde madrasser. Morgenmaden bestod af havregryn med tørmælk, vand , sukker og chokolade. Jeg syntes det smagte godt, men Jan var ikke så glad for det. Vi kom hurtigt til at ærgre os over at sove længe, for da vi kam afsted stod solen på sit højeste, og det var ekstremt varmt. Vi svedte meget, og var derfor omringet af fluer og myg hele vejen. Ca. midt på ruten så vi en ren, men på godt en km. afstand. Skambidt af myg ankom vi til overnatningsstedet, en lille sandstrand. Her satte vi alle vores ting fra os, og løb ud i vandkanten for at vaske det værste sved af kroppen. En iskold fornøjelse, men det og et ordentligt lag deodorant hjalp på myggeplagen. Så lavede vi mad, og satte telt op. Kort tid efter forsvandt solen og det begyndte at renge, men der lå vi allerede i vores telt og spillede 500 og håbede på at regnen kun ville vare natten over

Onsdag d. 10. Aug. 2005

Vi havde en dejlig vandredag fra den lille hvide sandstrand. Kom dog lidt sent afsted, da det regnede en smugle da vi vågnede. Det var ikke meget, men lige nok til at vi kunne overbevise os selv om at det var bedste at blive i teltet og spise en plade chokolade:-) Turen til hytten var lidt sej for lårmusklerne med en del stigninger. Men da rygsækkene var blevet mærkbart lettere var det til at overkomme. Appetitten var også god da vi kom frem, og vi spiste hver to poser Real Food, for derefter at falde i søvn i hytten. Udmattede efter den evige kamp mod myggene og fluerne. Da Jeg (Laura) vågnede så jeg en fin lille hvis snehare uden for vinduet, og vækkede Jan. Haren hoppede lidt nærmere vinduet, og satte sig lige uden for, perfekt til et alletiders foto. Jeg fyrede op til flere billeder, for derefter at løbe ud og jagte haren op ad fjeldsiden, med kameraet. Da den forsvandt ud af syne opdagede jeg til min store ærgelse at jeg havde ramt en knap på kameraet med timer, så der var ingen billeder af haren. Øv øv øv.

Tordag d. 11. Aug. 2005

Dagen startede tidligt, da vi havde besluttet os for at passere Ole's Lakseelv så tidligt på dagen som muligt, for at undgå for høj vandstand. Den første etape var hård for lårmusklerne og vi var ret plagede af myg og fluer. Men der gik ikke lang tidfør vi kunne skimte elven og dalen omkring. Vejn gennem dalen var sumpet, og vi fik begge våde fødder i støvlerne. Da vi kom til elven, ved ti tiden brugte vi ca. et kvarter på et finde et godt vadested. Stedet vi endte op med at bruge var det, som var markeret med varder. Vi smed tøjet og iførte os vores sandaler. Jan beholdt dog underbukser på...i tilfælde af at der skulle komme en stor fisk;-). Jan gik først, for at undersøge dybden. Det dybeste sted gik vandet ham til navlen. Så kom han tilbage og jeg (Laura) blev pakket med rygsækken, spændt så højt op på ryggen som muligt. I vandet gik Jan forrest op mod strømme, for at skærme mig (Laura), og her kom vores vandrestave os virkelig til gode. ..-Vi havde Før vi tog afsted været lidt skeptiske over for vandrestavene, da ingen af o har anvendt dem tidligere, på andre vandreture. Og det meste af tiden på en vandretur som denne, hænger da da også bare og dasker efter en, til ingen verdens nytte. Men ved vadninger og ved opstigninger er de uundværlige. Og specielt sidst på ferien hvor vores knæ begyndte at kunne mærkes, var de alletiders som aflastning. De giver også en meget bedre oprejst holdning når man går med en tung rygsæk, og til sidst giver de en bevægelse i armene, så man undgår hævede fingre og hænder-... Sådan gik vi tre gange frem og tilbage, for at få det hele med. Vejret var heldigvis godt, vel over på den anden side af bredde lagde vi os i solen for at tørre. Jeg (Laura) Prøvede lykken med en hjemmelavet fiskestang, men fangede kun en lille gnalding af en fisk. Vi så dog op til flere lidt større (ca. 20 cm) i vandet. Da vi var blevet tørre gik vi videre mod næste hytte. Vi for lidt vild på vejen, da hytten ikke var markeret på kortet. Efter nogen tids søgen, fandt vi dog en dejlig hytte med en helt

Fredag d. 12. Aug. 2005

I dag var en hård. Vi kunne begge mærke mælkesyren i lårmusklerne, og den høje luftfugtighed gjorde at vi svedte meget på trods af at det var overskyet. Sveden tiltræk fluerne, og myggene så vi var konstante omsværmet. Det sidste stykke måtte vi gå med fluenet foran ansigtet. Der blev ikke sagt meget på dagens etape, og man gled over i en næsten meditativ sindsstemning hvor tankerne fik frit løb. Man tænkte på alt og ingenting. Jeg følte mig allerede fra morgenstunden lidt sløj, så allerede der så jeg frem til at ligge i min sovepose igen. Så kan man en vandredag godt føles ufattelig lang, men vi kom frem til hytten og fik en lur, spiste noget mad og er nu på vej i seng.

Lørdag d. 13. Aug. 2005

Vi havde en stille dag med en del blæst, og mange myg og fluer. Vi er ved at være trætte nu og glæder os til at komme frem. Det er lidt ærgerligt at fluerne ikke giver en lov til at nyde turen fuldt ud. Vi sætter virkelig pris på vores myggenet. Vi har besluttet at gå i seng uden aftensmad, da vi ikke har meget toiletpapir tilbage. Næste gang skal man ikke spare vægt der! Vi ankom til hytten hvor vi mødte to danskere, hvor den ene havde boet i sisimiut i 8år. De var på vej til Kangerlussaaq. Han var sød og viste os hvor naskeriet ligger i Sisimiut, vi fik hans vaskekort, så vi ikke skule købe et nyt. Så nu kan vi få rent tøj, når vi kommer frem.

Søndag d. 14. Aug. 2005

Vi tog af sted fra hytten tidligt om morgene for at nå så tæt på Sisimiut som muligt. Vi havde fået at vide at den sidste bakke i sisimiut var særligt hård, så vi turde ikke vente med den til mandag. Det endte dog med at vi kom helt til Sisimiut, efter 10 timers vandring. Vel fremme var vi godt trætte, og vi gik ind til byen for at købe noget mad på den lokale grillbar, og se hvad priserne på en overnatning var, så vi kunne komme i bad. Vi mødte en sød dame som foreslog os at gå til ”sømandshjemmet nede ved havnen. Men der erfarede vi at vi skulle betale 1000.kr for en enkelt nat og det var lige pebret nok. Så vi gik videre. Efter kort tid blev vi standset at manden til konen fra tidligere, som tilbød os at overnatte i hans mors lejlighed da han var bortrejst . Vi blev kørt til døren og overnattede i den dejligste lejlighed. Fik noget mad i den lokale brugs og kom i bad. Den perfekte afslutning på vores vandretur og første del af vores ferie.

Mandag d. 15. Aug. 2005

Vi har haft en dejlig dag i Sisimiut. Havde dog lidt problemer med at sove pga ømme muskler og for store mængder chips og cola kort før sengetid. Vi har været rundt i byen og købt ind, vasket tøj og slappet af. Har set en masse slædehunde. Sisimiut er en lille by i forhold til hvad man kender fra Danmark. Men der er mange biler og ikke en bil er bulefri. Nu sidder vi på færgen mod illullisat og venter på at den skal sejle.

Tirsdag d. 16. Aug. 2005

Sidstedag på færgen. Vi følte os begge sløje og brugte en del tid på at sovet ud. Om eftermiddagen blev der råbt over højtalleren at der var hvaler så alle passagerne styrtede op på dækket for atkunne spejde ud over vandet. Jan og jeg var iblandt. O g endelig fik vi set de så omtalte hvaler. Vi brugte ca 10 billeder på de små sorte buler der viste sig i havoverfladen i horistonten, og måtte efterfølgende slette halvdelen, da man ikke kunne se hval på dem. Men selvom det var kort tid, og vi kun så få skumsprøjt, var det hvaler. Tror måske det var spækhuggere (de var ikke så store, og var i flok). Senere begyndte isbjergene at dukke op. Først nogle små "isterninger" i vandet, som indikerede at vi nærmede os. For derefter at udvikle sig til et syn som skal opleves. Kæmpe store ismasser. Med sprækker og huler. Vi kom så tæt åp at vi kunne se isstrukturen. Solen skinnede og lyset blev omdannet til de smukkeste farver. Vel i havn, efter en dejlig færgetur, gik vi til yderkanten af byen, fandt campingpladsen og slog telt op. En dejlig dejlig dag.

Onsdag d. 15. Aug. 2005

En stille og rolig dag, hvor vi bestilte en bådtur til en meget aktiv glacier og en middag på hotel "Den Hvide Falk". Hvor det skulle være muligt at smage en masse grønlandske specialiteter, ellers har vi kigget på butikkerne i byen, og solet os ved teltet. En rigtig afslappende dag.

Torsdag d. 18. Aug. 2005

Endnu en afslappende dag, hvor vi fik set os lidt mere om i byen, og leget med lidt flere hvalpe. Hvalpene begyndte at genkende os nu, og løber os i møde, når vi går ned af vejen. I aftes spiste vi på Den Hvide Falk, og kunne konstarere at sælkød, hvalspæk og hvalbug ikke er blandt vores favoritter.

Fredag d. 19. Aug. 2005

Stille og rolig dag, vi købte tre sælskindhos en butik (Sara) og en blåræv hos "kæruld" Så fik vi opladt vores mobil for 25kr. Ellers trissede vi rundt endnu en dag i byen.

Lørdag d. 20. Aug. 2005

Vi stod tidligt op og gik ned til Elke Meisner, det lokale turistkontor hvor vi skulle samles op og køres til båden Smilla, som skulkle sejle os til Equi. Båden var sen salgs kutter med passagerkabine. Vi tog afsted. Desværre var det ret dårligt vejr så turen var mest af alt som en tur i odins ekspressen i Tivoli.Efter en times sejlads, sejlede vi ind i havnen ved Rodabay for at få noget frokost, som skulle serveres på båden foran glacieren. Den største oplevelse var at sejle igennem det isflydte vand, det sidste stykke ind til glacieren. Det var som at bevæge sig gennem en masse slush-is. Vi lå foran glacieren knap 2 timer og spiste frokost og så den kælve et par gange. Utrolig fin oplevelse. På vej hjem sejlede vi rundt om et isbjerg, og fik fortalt at de blå striber er iltfattig is, og de isbjerge som ser takkede ud, ikke er vendt rundt siden de blev søsat. På hjemvejen blev vi sat af i Rodabay.

Søndag d. 21. Aug. 2005

Stod sent op, da det havde regnet hele natten. Pakkede vores telt og tog afsted mod Ilullisat. Det første stykke af turen var med en del stigningmed høje trin, og det var hårdt for benene, specielt for knæene. terrænet var mere ujævnt end noget vi havde oplevet til nu, og det tog lang tid at gå de knap 20 km tilbage til Ilullisat. Vi så dog en ræv på vejen. Fremme ved sampingpladsen, kom i bad og i seng. En meget lang dag.

Mandag d. 22. Aug. 2005

I dag var det meningen at vi ville have gået ud til en lille hytte ved isfjorden. Men da det regnede hele morgenen besluttede vi os for se vejret lidt an. Det blev dog ikke meget bedre og det endte med endnu en "slappe af" dag i byen. Vi købte frisk vågehvalkød, grønlandssæl og røget hellefirsk på brættet og fik det frosset på vandrehjemmet, så købte vi en cola og 3 bøger og gik tilbage til campingpladsen, hvor vi slappede af med the, cola og chokolade :-)

Tirsdag d. 23. Aug. 2005

I dag gik vi ud til den lille fangsthytte, vejret var godt, dog med en del blæst. Efter et par timers vandring ( Lauras første dag med kortet) kunne vi ikke se markeringerne mere, og stien var forsvundet. Vi vidste heldigvis ca i hvilken retning hytten lå. Men turen blev noget længere end planlagt, med en del flere stigninger. Da vi ankom til hytten lavede noget mad og te. Og kort tid efter ankom en svensker. Der gik endnu et par timer og så ankom to fynboer, og da aftenen faldt på ankom endnu tre danskere, så da vi gik til køjs, var hytten fuld, og snakken gik livligt om alt fra Grønland og grønlændere til mad og udstyr. Udsigten på turen til hytten og fra hytten er fantastisk, og det er muligt at se godt stykke ind på indlansdisen.

Onsdag d. 24. Aug. 2005

Pga af regnvejr besluttede vi at blive hytten for at læse og sove. Om morgenen sagde vi farvel til de 6 personer der har gjort os med selskabtil nu. Og fik en aftale med fynboerne, som for tiden bor i Ilullisat at vi kunne få et bad og sat en vask tøj over hos dem, når vi kom hjem til Ilullisat torsdag. Det har øsregnet hele dagen også gennem hyttens tag.

Torsdag d. 25. Aug. 2005

Vi vågnede efter en meget våd nat i hytten, hvor vi havde erfaret at hytten ikke var vandtæt. Ude regnede det stadig støvregn og morgentågen ville ikke slippe sit tag. Da tågen ikke var lettet efter et par timer, besluttede vios for at begive os mod Ilullisat. Stien var mudret og stenene våde efter gårsdagens regn. Og det gik med musseskridt fremad. Men stien på tilbagevejen var let at finde og vi kom direkt til Ilullisat uden for mange omveje. Endelig fremme slappede vi lidt af, før vi gik op til de søde danskere fra fangsthytten, hvor vi fik et varmt bad og hvad var endnu bedre nybagte boller. Vi fik lov til at sove hos dem på deres sofa.

Fredag d. 26. Aug. 2005

I dag var en rolig dag, hvor vi fik hentet vores blårævskind og de tre sælskind, købte en plakat til det søed danske par og tog tilbage til campingpladsen emd vores ting. Der mødte vi to Nordmænd som havde været på kajaktur, og som tilbød at lave middag til os da de havde fanget fisk og købt lidt for meget sæl.En fantastisk middag hvor vi blev dejlig mætte og udvekslede erfaringer og historier. Efter maden gik vi en tur op i fjeldet, hvor nordmændene viste os nogle gamle eskimograve hvor man faktisk kunne se kranier inde bag stenbunkerne og vi så deres telt et fint north face relt, som måske kunne være en mulighed når vi ksal købe et telt næste år.